کاهش توامان قیمت و حجم مبادلات فولاد

کاهش توامان قیمت و حجم مبادلات فولاد

این روزها سیر کاهشی قیمت‌ها در بازار فولاد مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته است.
این روزها سیر کاهشی قیمت‌ها در بازار فولاد مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته است.در حالی که با نزدیک شدن به پایان سال این انتظار وجود داشت که حجم معاملات اندکی بهبود یافته و از این طریق تا حدودی جلوی افت روزشمار قیمت محصولات فولادی گرفته شود، اما نه‌تنها تقاضای ورودی به بازار افزایش نیافته بلکه نیاز به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و رکود عمیق دادوستدها چاره‌ای جز تداوم و شدت یافتن این سیر نزولی در بازار آهن و بورس کالا باقی نگذاشته است.
روز گذشته قیمت میلگرد فولاد نیشابور با کاهش ۵۰ تومانی به کیلویی ۱۶۲۰ تومان درب کارخانه و ۱۶۸۰ تومان در بازار تهران رسید. نرخ پیشنهادی برخی تولیدکنندگان شمش هم با کاهش ۵ تا ۱۰ تومانی همراه شد و میلگرد نوردکاران بخش خصوصی نیز در بازه‌های گوناگونی با افت نرخ راهی بازار فروش شد.
هم‌اکنون کلاف وارداتی از کشورهای چین و روسیه نیز در مبادی ورودی کشور در محدوده ارقام ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو اعلام قیمت می‌شود که در مقایسه با دو ماه پیش از افت حدود ۱۵ درصدی حکایت دارد؛ این امر که در پاسخ به کاهش قیمت‌های جهانی این محصول رخ داده منجر به تنزل اجباری نرخ کلاف ساده تولیدکنندگان داخلی هم شده است، با این وجود از آنجا که بازار به علت رکود تقاضا توان جذب همزمان تولیدات داخلی و نوع وارداتی کلاف را ندارد در یک چرخه رفت و برگشتی شاهد تنزل چندباره قیمت‌ها در بازار این محصول
هستیم. از سوی دیگر در حوزه فولادهای صنعتی، محصولی مانند ورق سرد نیز در طول یک ماه اخیر افت قیمت کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.
این امر به علت عرضه بیش از نیاز بازار ورق سرد از سوی فولاد مبارکه طی ماه‌های آذر و دی همزمان با افزایش حجم واردات آن و از طرفی رکود تقاضای ورق سرد رخ داده است، از این‌رو طی هفته‌های اخیر تجار واردکننده نیز در حالی که تمایل خود را برای واردات ورق سرد از دست داده‌اند، مجبور به فروش موجودی انبارهای خود با زیان و افت قیمت شده‌اند.
قیمت پایه شمش فولاد خوزستان به ۱۳۲۵ تومان در بورس کالا رسید
در حال حاضر روند نزولی بازار آزاد به بازار رسمی مبادلات فولاد هم تسری یافته و عرضه‌کننده‌ها را مجبور به کاهش نرخ‌های پایه کرده است. روز گذشته تنها عرضه‌کننده فولادی بورس کالا، فولاد خوزستان بود که با تخفیف ۸۰ تومانی که به خریداران شمش داد، بازار را در شوکی جدید فرو برد.
یکشنبه بزرگ‌ترین‌ عرضه‌کننده شمش کشور دو‌بار در تناژهای سبک و سنگین اقدام به عرضه سلف این محصول کرد که حجم حدود ۱۸ هزار تنی آن را تنها گروه ملی صنعتی فولاد ایران خرید، اما معامله ۱۳۰ هزار تنی شمش برای عموم خریداران آزاد بود.
در این روز در حالی که حجم سبکتر شمش با قیمت ۱۴۰۵ تومان به گروه ملی صنعتی فولاد ایران فروخته شد، اما تناژ سنگین‌تر آن با تخفیف ۸۰ تومانی (یعنی ۶/۵ درصد کمتر از قیمت پیشین این محصول) و با نرخ نهایی ۱۳۲۵ تومان روی تابلو معاملات درج شد که در مقابل ۱۳۰ هزار تن حجم عرضه نیز تنها ۴۳ هزار و ۲۰۰ تن آن مورد مبادله قرار گرفت.
شرایط بازپرداخت وجه این کالا حداکثر ۹۰‌روزه با سود ماهانه ۵/۱ درصد و موعد تحویل آن پایان سال جاری است.
به این ترتیب با افت قیمتی که روز گذشته روی محصول شمش فولاد خوزستان در بورس کالا رخ داد به‌زودی باید منتظر کاهش نرخ شمش ذوبی هم بود که این امر به خوبی گویای این نکته است که بازار مسیر تازه‌ای را برای ثبت قیمت‌های کمتر در روزهای آتی در پیش گرفته است و به این زودی‌ها تصمیم به احیای نرخ‌های فروش محصولات فولادی ندارد.

منبع: خبرگذاری دنیا اقتصاد