به اتحادیه‌های قدرتمند صادراتی نیاز داریم

به اتحادیه‌های قدرتمند صادراتی نیاز داریم

گفت‌وگو با مدیر‌عامل فولاد آلیاژی ایران

شرکت فولاد آلیاژی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولادهای آلیاژی در اشکال میلگرد، تسمه و چهارگوش در خاورمیانه در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسیده و با ظرفیت‌سازی جدید صورت گرفته، امکان تولید بیش از ۵۰۰هزار تن محصول فولادی در سال را دارد.این شرکت تا‌کنون افزون بر ۱۸ گروه فولادی و در قالب حدود ۳۳۰گرید آلیاژی را تولید کرده و این آمادگی را دارد که بر اساس خواسته مشتریان، هر نوع فولاد‌آلیاژی را به‌صورت بیلت یا مقاطع فوق‌الذکر تولید کند اما در مقطی از زمان به دلیل رکود بازار مجبور به تولید محصول ساختمانی هم شد. محمد ابراهیم قدیریان، مدیر‌عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران راهکار‌هایی برای رشد تولید و توسعه صادرات ارائه می‌دهد.

 

با توجه به رکود بازار و مشکلاتی که تولیدکنندگان در حال حاضر با آن مواجهند راهکار جنابعالی برای رشد تولید و توسعه صادرات فولاد آلیاژی چیست؟

اخیرا در امر توسعه صادرات غیر‌نفتی، یک بسته حمایتی از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با رویکرد تسهیلات برای خریداران محصولات صادراتی ایرانی و همچنین برای تولیدکنندگان صادرکننده این محصولات، مصوب و ابلاغ شده که درصورت حصول اعتبارات لازم، می‌تواند در جهت توسعه صادرات، نقش‌آفرین باشد. از آنجا ‌که در زنجیره تامین فولاد، میزان عرضه واحدهای گندله‌سازی و آهن‌اسفنجی نسبت به تولید محصولات فولادی محدودتر است، بنابراین لازم است تا زمان ایجاد توازن در این زنجیره، شرایط قیمتی آهن‌اسفنجی به نحو مطلوب با نرخ فولاد همسو وهماهنگ باشد تا امکان رقابت بهینه برای فولادسازان فراهم باشد.کاهش تعرفه‌های مواد‌اولیه و مصرفی نظیر؛ فرو‌آلیاژهای غیرقابل تولید در داخل نیز می‌تواند به تعدیل قیمت‌های تمام‌شده و درنتیجه رقابتی‌تر شدن قیمت فروش محصول کمک کند. همچنین کاهش هزینه‌های دولتی، اختصاص منابع مالی ارزان قیمت از طریق تسهیلات بانکی، معافیت‌های مالیاتی (بحث استرداد و نیز معافیت‌های مالیات بر درآمد)، توجه ویژه سازمان‌ها و صنایع وابسته در جهت افزایش ساخت داخل و ایجاد موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای درخصوص کاهش واردات محصولات مشابه قابل‌تولید در کشور از راهکارهای توسعه تولید فولاد است.

همچنین دولت می‌تواند راهکار‌هایی را برای توسعه صادرات در دستور کار قرار دهد که تک‌نرخی شدن ارز، ایجاد یک اتحادیه منسجم صادراتی مشابه با چین و کشورهای شرق آسیا برای شناخت همه‌جانبه بازارهای هدف، معرفی قدرتمند توانمندی‌ها، انبار محصول در کشورهای مورد‌نظر، برگزاری جلسات با بازرگانان و صنعتگران کشورهای هدف صادرات و نیز تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی در این کشورها می‌تواند به توسعه صادرات کمک شایانی کند. همچنین برگزاری مداوم سرفصل‌های آموزشی مرتبط با زبان‌های انگلیسی و آلمانی و نیز دوره‌های آشنایی کامل با مقررات صادرات کالا برای اعضا، حذف هزینه‌های انبارداری در بندر مبدا و نیز تسهیل در اظهار کالا بدون‌نیاز به کنترل‌های مجدد و ارسال نمونه به آزمایشگاه، کمک در جهت حضور مداوم کشتی در بندر مبدا (نظیر بندر‌عباس)، حمایت از صادرکنندگان جهت امکان پرداخت مشتریان به حساب‌های مطمئن و قابل انجام در خارج کشور و نیز قابلیت انتقال آن به داخل، افزایش مشوق‌ها و جوایز صادراتی از دیگر راهکار‌های توسعه‌ای در حوزه صادرات است.

 

مصرف‌کنندگان محصولات شما چه گروه‌هایی هستند و رکود در شرکت شما هم تاثیر‌گذار بوده‌؟

عموم صنایع مصرف‌کننده محصولات این شرکت شامل صنایع خودروسازی، ماشین‌سازی و تراکتور، صنایع معدنی، صنایع مفتولی، نفت و گاز، صنایع ریلی و… هستند. در حال حاضر تعاملات خوب و سازنده‌ای با مشتریان شرکت در حال انجام است و با تشکیل جلسات و نشست‌های مستمر با این عزیزان، سعی وافر بر این است که بتوانیم نیازهای ایشان را به نحو‌احسن پاسخگو باشیم. ضمنا با این هم‌اندیشی‌ها، قدم‌های مثبتی نیز در جهت بومی‌سازی برخی از قطعات قابل تولید در داخل با مشارکت صنعت مرتبط، قطعه‌سازان و فولاد آلیاژی ایران برداشته شده است. همچنین از طریق حمایت‌های دفتر امور صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز انجمن تولیدکنندگان فولاد، تلاش‌های شایانی درخصوص تولید و تامین بخش از نیاز فولادی صنایع مختلف به محصولات کلاف و مفتول و با مشارکت شرکت فولاد‌آلیاژی ایران و برای سایر شرکت‌های فعال در زمینه تولید و تکمیل کاری کلاف و مفتول در حال انجام است.

 

فولاد آلیاژی توان رقابتی در بازار‌های جهانی را دارد؟

شرکت فولاد آلیاژی ایران از همان شروع فعالیت خود و با عنایت به مطالعات انجام شده روی بازارهای هدف، جای پای خود را در بازارهای صادراتی محکم کرده و طی ۱۵ سال اخیر به‌صورت مداوم در صادرات فعال بوده است، هرچند که به‌دلیل شرایط و بحران مالی دنیا در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و همچنین تحریم‌های ناعادلانه غرب طی چهار سال اخیر، یک مقدار شرایط رقابتی را بر ما تنگ کرده است.

با عنایت به شرایط بازارهای صادراتی و حضور رقبای سرسخت در این بازارها و همچنین جو کاملا رقابتی موجود، شرکت فولاد آلیاژی ایران با بهره‌گیری از سه رکن قیمت، کیفیت و زمان تحویل تمامی ‌تلاش خود را معطوف حفظ مشتریان خارجی کرده وتوانسته سطح کیفیت خود را در حد برندهای برتر دنیا نگه دارد و این مهم همواره توسط خود مشتریان نیز گواهی شده است. ضمنا امید دارم با تعدیل بهینه قیمت تمام شده و امکان بهره‌مندی از مشوقات و جوایز صادراتی مورد اشاره، همان‌گونه که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز وجود دارد و نیز ایجاد ساز و کارهای لازم برای تسریع در تحویل محصولات نظیر بهره‌گیری از انبار در کشورهای هدف، همواره در بازارهای جهانی به‌صورت پویا و اقتصادی حاضر باشیم.

 

وضعیت کنونی فولاد آلیاژی در بخش سهام و بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برنامه فروش سال ۱۳۹۵ براساس ۳۶۰ هزار تن محصول، بنا شده است که این به معنی ۶۵ هزار تن فروش مضاعف در قیاس با عملکرد سال ۱۳۹۴ است. ضمنا میزان صادرات سال جاری بیش از ۵۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده است. خوشبختانه با تلاش همکاران در ۵ ماه اول سال جاری افزون بر۱۴۸ هزار تن محصول به فروش رسید که در نوع خود یک رکورد جدید تلقی می‌شود. ضمنا با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده روی سفارشات مشتریان اصلی و عمده نظیر ساپکو‌، مگاموتور، صنایع مس، سازه گستر سایپا، تراکتورسازی، صنایع مفتولی و دیگر مصرف‌کنندگان گرامی و تعاملات خوب و سازنده‌ای که با تمامی این مشتریان در حال انجام است، شرایط را برای ادامه راه هموارتر خواهد ساخت. برنامه تولید شرکت فولاد آلیا ژی ایران در سال ۹۵ به میزان ۴۰۰ هزار تن تعیین شده که این عدد ۲۰ درصد بیش از عملکرد سال قبل است میزان شمش تولیدی در ۵ ماه ابتدایی سال‌جاری ۲۷ درصد بیش از مدت مشابه در سال قبل بوده است.

 

آینده صنعت فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده فولاد در کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو است، اما در عین حال ظرفیت و استعداد‌های مناسبی در اختیار است که بتوان چالش‌های پیش رو را با درایت پشت سرنهاد. فشار فزاینده سهم اشتغال در کشور که اکنون بر ‌گرده صنعت فولاد فشار وارد می‌آورد با رشد اقتصادی در تمامی‌ بخش‌ها باید کاهش اساسی پیدا کند اصلاح تعرفه واردات به‌عنوان یکی از چالش‌های فعلی است. واردات از چین باید به شکل روشنی مدیریت شود تا این صنعت اشتغال‌زا از سایه تهدید خارج شود.

نوسازی صنعت و توسعه کیفی آن به همراه کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری در سایه بهبود تکنولوژی و اتوماسیون صنعتی باید به‌عنوان محوری اساسی مورد توجه قرار گیرند. انحصار قیمت‌گذاری بعضی از نهادهای تولیدی مانند قیمت آهن اسفنجی نیز از دیگر محورهای قابل توجه است که در صنایع فاقد زنجیر تامین آنان را با چالش روبه‌رو کرده است.

 

برنامه‌های آتی فولاد آلیاژی چیست؟

تحول سازمانی در تمامی بخش‌ها در راستای افزایش بهره‌وری، توسعه صادرات، ایجاد واحدهای پایین دستی در راستای افزایش ارزش افزوده بیشتر، افزایش سود‌آوری در راستای توسعه کمی و کیفی، ارتقای سطح رفاه کارکنان و تقبل بیشتر مسوولیت‌های اجتماعی، توجه به موارد زیست محیطی به‌عنوان شرط توسعه پایدار، تامین بخش وسیع‌تری از نیازهای صنایع کشور، آموزش مشتریان خرد و کلان در راستای کاهش هزینه‌های تولیدی و افزایش رقابت‌پذیری از جمله برنامه‌های آتی شرکت است.