چگونه می‌توان راه اندازی ماشین اسپارک EDM را از ساعت‌ها به دقیقه‌ها کاهش داد؟

چگونه می‌توان راه اندازی ماشین اسپارک EDM را از ساعت‌ها به دقیقه‌ها کاهش داد؟

استفاده از نرم افزار صحیح در راه اندازی اتوماتیک ماشین های اسپارک یا EDM برای قالبسازی مفید است و باعث دوری از خطاهای برنامه‌نویسی EDM می‌شوند.

همه می‌دانند که نصب و راه اندازی ماشین اسپارک بسیار زمان‌بر و طاقت فرسا می باشد. اتوماتیک کردن پروسه راه اندازی این روش می‌تواند در صرفه جویی در زمان بسیار کارساز باشد، مخصوصا زمانی که بعضی از ابزارها (مخصوصا آنهایی که دارای چندین کویتی می‌باشند) برای نصب و راه اندازی به ده ها و حتی صدها الکترود نیاز دارد.

علاوه بر اهمیت زمان ذخیره شده در راه اندازی، منفعت اتوماتیک کردن این پروسه فقط به بحث افزایش سرعت بر نمی‌گردد. زمانی که دستگاه برای راه اندازی الکترودها آماده شده است، ابزار تقریبا آماده است. هر اشتباهی در فرآیند EDM می‌تواند سبب از بین رفتن زمان زیادی شود که روی قطعه سرمایه‌گذاری شده است. حتی در شرایط بدتر، ممکن است زمان تحویل نیز با مشکل مواجه شود. اتوماتیک کردن EDM می‌تواند بهترین راه برای کاهش خطاهای برنامه‌نویسی و از بین بردن این خطرات باشد.

در ادامه به معرفی و بررسی ۴ موضوعی می‌پردازیم که هنگام نگاه کردن به نرم افزار EDM اهمیت دارند:

۱- همراه سازی نرم افزار با داده‌های CMM و CAD

وجود ارتباط تنگاتنگ بین داده‌های CAD و نرم افزارهای اسپارک EDM از نظر اینکه الکترودها در چه مکان و چه عمقی اسپارک خواهند شد حیاتی و مهم است، به دست آوردن اطلاعات پیوسته از قالب، Core قسمت برجستگی قالب و Cavity قسمت فررفتگی قالب نیز در طراحی الکترودها و مته EDM مفید خواهد بود.

ایجاد ارتباط با داده‌های CMM نیز دقت را تضمین می‌کند. نرم افزار سیستم EDM می‌بایست توانایی خود تنظیمی را داشته باشد تا بتواند با استفاده از داده‌های EDM اختلاف ابزار و طرح را جبران نموده و به ادامه کار بپردازد.

۲- کنترل کامل بر تمام پارامترهای مسئله

نرم افزار سیستم ماشین اسپارک EDM تشخیص و کنترل همه داده‌های تولید شده از فرآیند EDM را به سادگی فراهم کند. به واسطه این سیستم می‌توان پارامترهای مهم و عمومی را نشان داده و کنترل کرد، از جمله این پارامترها می‌توان به شناسایی الکترود، ماده، نوع الکترود (خشن کاری، خشکن کاری دوباره ، پرداخت کاری)، اندازه و نوع مسیر حرکت، گپ اسپارک Gap ، مکان اسپارک، عمق اسپارک کاری و پارامترهای دیگری که می‌تواند در هر پروسه خاص وجود داشته باشد و یا توسط استفاده کننده معرفی شده باشد، را نام برد.

علاوه بر این، همچنین اپراتور می‌بایست کنترل کاملی بر ترتیب اسپارک کاری الکترودها همانند کنترل نوع کارایی الکترود (الکترود پرداخت،  و صیقل دهی) داشته باشد. همچنین می‌بایست توانایی کنترل الکترودهای چند جهته و چند کاره را که امروزه استفاده از آنها در صنعت متداول شده است را داشته باشد.

۳- شخصی سازی دستگاه و نرم افزار با توجه به کاربرد خاص

قابلیت شخصی سازی نرم افزار EDM بسیار مهم و حیاتی می‌باشد، دلیل این موضوع نیز این است که هر وسیله‌ای تنظیمات خاص خود و پارامترهای خاص خود را دارد.

حتی ممکن است از یک دستگاه برای شکل‌دهی قالبهای مختلفی استفاده شود. برای مثال، در صنایع تولید اتومبیل دیدن قالبی با ۲ حفره و طرح مختلف معمول است، در صورتی که در صنایع الکترونیک تا ۶۴ حفره و طرح را می‌توان مشاهده کرد. هر کدام از این ماشین‌ها برنامه‌ریزی EDM کاملا مختلفی را نیاز دارند.

۴- یک عکس بهتر از هزاران کلمه (یا عدد) سخن می‌گوید.

با توجه به اینکه مشخص کردن محل دقیق و صحیح الکترودها دارای حساسیت زیادی است. اپراتورهای EDM معمولا از ترسیم‌هایی استفاده می‌کنند که بتوانند با مقادیر عددی آنها را مرجع دهی کنند. فراهم آوردن شرایطی که اپراتور به جای ترسیم‌های سنتی به نرم افزارهای تصویری یا سه بعدی دسترسی داشته باشد علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در زمان می‌شود، به اپراتور این اجازه را می‌دهد که بتواند موقعیت الکترودها را به صورت سه بعدی مشخص کند.

هدف صرف زمان کم، ایجاد کمترین خطا و قابلیت اطمینان بالا می‌باشد. اتوماتیک کردن پروسه خسته کننده برنامه‌ریزی دستی EDM می‌تواند سبب کاهش زمان برنامه‌ریزی حتی برای پیچیده‌ترین مسئله‌ها به ۲۰ دقیقه یا کمتر می‌شود. با استفاده از نرم افزار صحیح EDM، می‌توانید زمان راه اندازی سیستم EDM را تا ۹۵ درصد کاهش دهید، همچنین نیاز به امتحان کردن سیستم در حالت بی‌باری کاهش می‌یابد و هرگز الکترودی در مکان نادرست اسپارک کاری نمی‌شود.

نبود سیستم DEM

با اتوماتیک سازی EDM زمان راه اندازی سیستم به شدت کاهش می‌یابد و به این واسطه می‌توان احتمال ایجاد خطرات هزینه‌ساز را کاهش داد و روی هم رفته می‌توان گفت اتخاذ استراتژی مناسب می‌توان نیاز به EDM را کاهش داد و یا از بین برد. تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید ابزار با پیاده‌سازی استراتژی‌های پیچیده به دنبال رسیدن به این هدف می‌باشند.

قالب سازی مارلند یکی از این کارخانه‌ها می‌باشد، همانطوری که جان نیکرچوک توضیح می‌دهد. “با بهره‌وری از ماشین ۵ محوری خود، توانایی استفاده از ابزارهای کوچک را داریم و می‌توانیم با زاویه‌دار کردن قطعه تمامی گوشه‌ها را ماشین‌کاری کنیم در صورتی که نیازی به الکترودها نداریم. در نتیجه، حجم بزرگی از کارهای مرتبط با EDM دیگر نیازی به اجرا ندارد.

من می‌توانم فکر کنم که یک قطعه که نیاز به ۵ الکترود مختلف دارد را می‌توانیم تنها با یک دستگاه و بدون نیاز به EDM تراش دهیم. این موضوع نیاز به طراحی الکترود، برنامه‌ریزی آنها و استفاده از ۵ ترکیب مختلف را از بین می‌برد. زمانی که صرفه‌جویی شده به اندازه ۲۵ درصد از کل زمانی است که صرف تولید قالب می‌شود.