نکاتی در ارتباط با  انتخاب راه حل CAM صحیح در عملیات قالب‌ سازی.

اگر شما به دنبال ارتقاء بخشی به سیستم CAM موجود و یا به دنبال خرید سیستمی جدید برای اولین بار باشید نکات ذکر شده می‌ تواند در انتخاب شرکت صحیح به شما کمک کند.

  1. نیازهای فعلی خود را مورد بررسی قرار داده و عدد دهی کنید، سپس آن را به اهداف آینده خود اضافه کنید. زمانی که صرف خشن‌ کاری، پرداخت‌ کاری اولیه و پرداخت‌ کاری نهایی می ‌شود را به صورت درصد ثبت کنید. اگر شما فرآیند فرز کاری الکترودها را نیز انجام می‌ دهید زمان اختصاص یافته به آن را نیز ثبت کنید. همچنین زمان تعویض ابزارها و اینسرت‌ ها در این عملیات را اضافه کنید. اگر سیستم CAM موجود را به روز رسانی می‌ کنید، این موضوع می ‌تواند به عنوان پایه‌ ای برای توانایی سیستمی که نیازهای شما را ارضاء می‌ کند قرار گیرد.
  2. میزان سرمایه‌ گذاری ،هدف ها و برنامه‌ های آینده را مشخص کنید. شاید شما روی ماشین ‌های جدید با سرعت بالا یا ماشین‌ های پنچ محوره سرمایه‌ گذاری کرده‌اید، که برای پاسخ به سرمایه ‌گذاری انجام شده نیاز به کمک سیستم CAM دارند. یا ممکن است هدف شما کاهش تعداد الکترودهای تولید شده به واسطه جایگزینی بعضی از آنها با ماشین ‌کاری پنج محوره باشد.
  3. تصمیم بگیرید آیا فقط برای رفع نیاز‌های خود به یک راه حل نیاز دارید؟ وجود چندین را ه حل را ترجیح می‌ دهید؟ تمام نرم‌افزارهای CAM نقاط ضعف و قوتی دارند. شروع کردن با یک نرم‌ افزار در آغاز، در اکثر موارد گران نمی ‌باشد، اما در عمل می ‌تواند شرکت‌ های زیادی را پیشنهاد دهد. برای مثال، ممکن است یکی از نرم‌ افزارهای ارائه شده در زمینه ابزارهای دستگاه فرز عملکرد خوبی داشته باشد و نرم‌ افزار دیگری در خشن ‌کاری. اگر تعداد ابزارهای برش شما به اندازه کافی باشد، انتخاب نرم‌ افزاری که در خشن ‌کاری بهتر عمل می ‌کند می‌تواند مناسب‌ تر باشد.
  4. نرم‌ افزار CAM را ارزیابی کرده و یادداشت کنید. اینگونه می‌ توانید آن را با داشته های پایه‌ای خود همانطور که قبلا مطرح شد مقایسه کرد. امروزه تعداد زیادی از شرکت‌های ارائه دهنده CAM ،می ‌توانند ارزیابی بر حسب موقعیت (onsite evaluation) نیز انجام دهند. به منظور مقایسه خروجی‌ های روش موجود با روش‌ های حل دیگر، بهتر است که بتوان نرم‌ افزار را بر روی ماشین فرز خود به همراه تیغه‌ های برش به کار برد.

از آنجایی که نرم‌ افزارهای CAM دارای نقاط ضعف و قوت مختلفی می ‌باشند، می ‌بایست سیستم را روی بخش‌ های زیر مورد بررسی قرار دهید:

  • بزرگترین قطعه‌ای که می ‌توانید  عملیات ماشین کاری را روی آن انجام دهید چیست؟ بعضی از سیستم‌ های CAM می ‌توانند حجم زیاد اطلاعات را کنترل کنند ولی بعضی از آنها این توانایی را ندارند. می‌ بایست به منظور پی بردن به این موضوع سیستم را آزمایش کرد.
  • کوچکترین قطعه‌ای که انتظار برش آن را دارید چیست؟ قطعات پرداخت شده را نیز مورد آزمایش قرار دهید تا از کیفیت قطعات پرداخت شده اطمینان حاصل نمایید. نهایتا تلرانس‌ها را کنترل کنید تا کاملا تطبیق داشته باشند.
  • سخت ‌ترین قطعه‌ای که تراش داده‌اید. از داده‌های قبلی خود استفاده کنید، اطلاعات را به دست آورید. قطعه سختی که تولید کرده‌اید را در سیستم CAM که قصد ارزیابی آن را دارید، برنامه ‌نویسی کنید و کارایی آن را مورد ارزیابی قرار دهید.

صحه ‌گذاری کامل سیستم به این معنی است که زمان کافی را برای تولید این قطعات در دستگاه فرز خود صرف کنید. به این ترتیب، می ‌توانید درباره کارایی کامل سیستم که شامل تغییر عمر اجزا و ابزارها نیز می‌ شود قضاوت کنید.

اگر شما به دنبال نرم ‌افزار CAM برای دستگاهی هستید ، فقط به توصیه‌ های فروشنده دستگاه قانع نباشید، دلیل این موضوع نیز این است که خواسته‌ های شما و آنها می‌ تواند متفاوت باشد. تا زمان تحویل دستگاه صبر داشته باشید تا چندین نرم‌ افزار مختلف را مورد آزمایش قرار دهید یا در صورت امکان برش چندین نمونه را با دستگاه‌ های اجاره‌ای از شرکت ،انجام داده و تصمیم نهایی را بگیرید.

در طول پروسه ارزیابی، بخش‌ های مختلف را تحت آزمایش قرار دهید. خشن ‌کاری، پرداخت اولیه، پرداخت ثانویه، الکترودها و … را مورد بررسی قرار داده و هر تغییری در عمر ابزار را در نظر بگیرید. در نهایت ممکن است به این نتیجه برسید که بهترین راه حل، راه حل چند گانه می ‌باشد. همچنین در پروسه خشن‌ کاری می ‌تواند تغییری به بزرگی ۳۰ درصد در سیستم‌های CAM وجود داشته باشد. فرآیند پرداخت سطح تغییر زیادی در زمان نشان نمی ‌دهد، اما ارزیابی شما می‌ تواند بر اساس کیفیت و یا صافی سطح باشد. بنابراین بهترین انتخاب شما می‌ تواند منوط بر یک نرم‌افزار CAM نباشد.

خلاصه

نرم‌افزارهای CAM را بر اساس داده‌ ها و دستگاه‌ های خود ارزیابی کنید. در این ارزیابی از قطعات بزرگ، کوچک و پیچیده استفاده کنید؛ و کارایی را در بخش‌ های اصلی مانند خشن‌ کاری و پرداخت دنبال کنید. به تدریج، داده‌ ها و اطلاعاتی که به دست می‌ آورید به داشتن فرآیندی موثر خواهد انجامید.

منبع:Mold Making Technology

ترجمه: ایران ملد

مدیر عامل
نوع فعالیت
تلفن
دورنگار
آدرس
وب سایت
ایمیل