ابزار آلات و تجهیزات تراش– بخش دوم

ابزار آلات و تجهیزات تراش– بخش دوم

قلم پیچ تراش شکل ۷-۳ برای تراشکاری پیچ­ ها در انواع و سبک های  مورد نظر مطلوب هستند. لقی کناری و جلویی باید یکنواخت باشد به همراه شکل خاص نقطه برای نوع مطلوب پیچ . قلم ­های پیچ تراش می توانند برای ماشین­کاری پیچ­ های ۶۰ درجه یا مربعی و یا شیار ذوزنقه ای و یا هر پیچ خاصی مورد استفاده واقع شوند . فرم های ابزارهای پیچ تراش با جزئیات بیشتر در این فصل مورد بحث قرار گرفته اند.

ابزارهای برش خاص دستگاه تراش

عملیات خاص تراشکاری و تولید قطعات سنگین و پیچیده علاوه بر ابزارهای با شکل معمول به ابزارهای خاصی نیاز دارند. بعضی از ابزارهایی که بیشتر مرسومند در زیر لیست شده اند. تنگستن کارباید، تانتالیوم کارباید، تیتانیوم کارباید، سرامیک، اکساید و ابزارهای نوک الماسی و همچنین ابزارهای اینسرتی در هنگام مواجه با عملیات تراشکاری سرعت بالا و فوق العاده زیاد  و مواد سخت  مورد استفاده قرار میگیرند. اشکال استاندارد برای نوک این گونه  قلم ها مانند اشکال نوک قلم های تند بُر است. کاربیدها و ابزارهای سرامیکی میتوانند اشکال مربعی، مثلثی و همچنین گرد و سایر اشکال را به خود بگیرند. ابزارهای اینسرتی برای چرخش یا به صورت خطی کار کردن طراحی شده اند و هر زمان که یکی از لبه ها کند یا فرسوده شد تعویض میگردد . این گونه ابزارها بعد از تیز کردن و کند شدن دیگر قابل استفاده نیستند ( یک بار مصرف اند) .

3-8

ابزارهای مخصوص فرم داده شده پیچ تراش بر روی ابزار گیرهای پیچ تراش  نصب می­شوند.‌ این­گونه ابزارها برای عملیات برش پیچ  سرعت بالا طراحی و ساخته شده­اند. طراحی خاص این گونه ابزارها باعث ایجاد لبه­ های تیز و مستحکمی میگردد که فقط گهگاهی نیاز  به تیز کردن بوسیله سنگ­زنی سطح آنها دارند.

3-73-93-10

این ابزارها داخل یک ابزارگیر مخصوص که داخل پایه ابزار نصب شده است، سوار میشوند.  ابزار آج زنی  مرسوم در شکل ۳-۱۰ نشان داده شده است  که این ابزار دارای دو برنده استوانه ای شکل است به نام آج، که در داخل یک  ابزارگیر مخصوص  دوران می کنند. ابزار آج­زنی شامل دندانه­ هایی است که بر خلاف سطح قطعه کار می­غلتند و الگوی مورد نظر را بر روی آن حک می کنند. ابزارهای مرسوم آج­زنی ممکن است دو آج مختلف با گام ها و یا الگوهای متفاوتی را بپذیرند.‌ الگوی لوزی شکل پرکاربردترین الگوست که میتواند در سه گام ۱۴و۲۱و ۳۳ ارائه گردد. این گام ها سه الگوی درشت ، متوسط و ریز  را تشکیل میدهند. ابزاهای بورینگ( سوراخ تراشی) اساسا شبیه ابزاهای تراش چپ بُر و ابزارهای برش پیچ هستند ولی با کلیرانس بیشتری برای جلوگیری از سایش پاشنه ابزار با سطح سوراخ تراشیده شده. ابزار بورینگ معمولا بر روی ابزارگیر بورینگ نصب میشوند که فقط میتواند یک ابزار را در خود جا دهند . ابزار بورینگ به همراه ابزارگیر آن در  ابزارگیر دستگاه تراش نصب میشوند.

3-113-12

مجموعه روشی برای شکل و زوایای ابزارهای سنگ زنی ماشین تراش وجود ندارد ولی دستورالعملی وجود دارد که باید از آن پیروی شود.‌ تا زمانی که از موارد ایمنی، نحوه عملکرد و قابلیت های دستگاه های سنگ زنی به طور کامل آموزش ندیده اید از سنگ رو میزی و یا پایه دار نباید استفاده کنید.‌ برای سنگ­زنی کارآمد یک ابزار چرخ سنگ باید، درست و تمیز باشد و از جنس مناسبی  ساخته شده باشد تا بتواند ابزار را به خوبی تیز کند.‌ ابزارهای کاربیدی باید روی چرخ سنگ های سیکون کارباید برای سنگ زنی و حذف مواد خیلی سخت قرار بگیرند. ابزارهای فولاد تندبُر تنها ابزارهایی هستند که بر روی سنگ های رومیزی و پایه داری که مجهز به چرخ سنگ اکسید آلومینوم هستند میتوانند بخوبی سنگ­زنی شوند. این گونه چرخ سنگ ها برای بسیاری از زمینه­ها و کارگاه های تعمیر و نگه داری مناسب می باشند. قبل از سنگ زنی، شکل­دهی و یا تیز کردن یک ابزار فولاد تندبُر بازرسی کل چرخ سنگ برای یک ستاپ امن و تنظیم ابزارگیر و محافظ چرخ سنگ لازم است. ابزارگیر را ۴٫۵ سانتیمتر و یا کمتر و جرقه گیر را ۳٫۵ سانتی متر و یا کمتر تنظیم کنید. هر چرخ سنگی معمولا به چرخ سنگ درشت برای سنگ زنی خشن و چرخ سنگ ریز برای پرداخت­کاری مجهز است. سطح چرخ سنگ را برای بوجود آوردن سطحی یکنواخت و صاف بر روی ابزار سمباده میزنند. زمانی که زوایای پشتی و جانبی براده سنگ زنی میشوند مطمئن شوید که چرخ سنگ گوشه ­های تیزی برای شکل دهی زوایه دارد. در هنگام تیز کردن ابزار با چرخ سنگ گهگاهی ابزار را در آب فرو کنید تا از تغییر خواص ابزار بدلیل افزایش حرارت جلوگیری شود.  مرتبا زوایای ابزار را توسط زاویه سنج یا گیج ­های مخصوص سنگ­زنی بررسی کنید .‌ابزار را با زوایای پیشنهاد شده در مرجع  برای هندسه ابزار سنگ زنی کنید. پس از سنگ زنی ابزار به شکل نهایی می بایست بر روی یک سنگ سمباده روغنی برای حذف   براده ها  و نقاط نامنظم تیز شود. ابزار با سطح صافتر باعث ایجاد سطحی پرداختی بر روی قطعه کار میشود. شکل ۱۳-۳  مراحل  مورد بحث در سنگ زنی یک ابزار نوک  گرد برای استفاده در تمام جهات را نشان میدهد. به عنوان یک نکته ایمنی هیچ گاه از یک طرف چرخ سنگ برای سنگ زنی استفاده نکنید چون این عمل باعث  ضعیف شدن باند بین ذرات ساینده چرخ شده و در نهایت منجر به ترک و انفجار چرخ سنگ میگردد.

3-13

3-13

منبع : اینترنت
برگردان : ایران ملد