کنترل راهگاه گرم سیستم مانیفولد

کنترل راهگاه گرم سیستم مانیفولد

قالبسازان به منظور حل مشکلات پردازش، بایستی به خوبی از جدیدترین فناوری­ های مربوط به کنترل کننده ­های راهگاه گرم مطلع باشند .

سیستم به شما گزارش می­دهد که راهگاه اصلی سیستم مانیفولد ساخت شما دچار مشکل است و موجب معیوب شدن نمونه می­ شود. مشتری از شما می­ خواهد که عیب سیستم را برطرف کنید . در نهایت مشخص می­ شود که علت معیوب بودن سیستم وارد شدن یک پین به رابط کابل در اثر فشار بوده است. یکی از راه­ های جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در مرحله ی اول استفاده از فناوری جدید کنترل کننده های راهگاه گرم بوده که در کمترین زمان دقیق­ترین اطلاعات مربوط به مشکلات رخ داده در قالب ­گیری تزریق پلاستیک  را ارائه می­دهد .

اولین کار این کنترلرها کارکرد بهینه است. این سیستم باید نقطه تنظیم مورد نظر برای قالب گیری را به دقت حفظ کند و در این حین مشکلات روی داده را تشخیص داده و مخابره کند. این سیستم باید بتواند در محیط­ های خشن کار کند.

کنترلرهای کارت توان خارجی رایج ترین کنترلر راهگاه گرم بوده و قابل مقایسه با گرمکن­ های قدرتی است. این کنترلرها اطلاعات تشخیصی مربوط به دما و گرمایش مدارها را تامین می ­کند. آنها معمولا به ازای هر منطقه گرمایش دارای یک کارت هستند. رایج ترین حالت این کنترلرها ۱۵ آمپر برای هر کارت است؛ که البته از مدل­ های دیگر با آمپراژهای مختلف نیز می­توان استفاده نمود.

در این نوع خاص از کنترلرها، می­توان در حالی که پنل پشتی تحت توان کامل است؛ این کارت­ها را حذف یا نصب کرد. همچنین می­توان این کارت ها را حتی در حال کار از کابین کنترلر خارج نمود. کارت­های ساخت شرکت­های مختلف می ­توانند در چارچوبی مشابه با هم ترکیب و یا تطبیق داده شده و اگر کارت خاصی مشکل داشته باشد کاربر می­ تواند آن را با کارتی دیگر از کنترلری دیگر تعویض کند. خارج کردن کارت از محفظه و تعویض آن با کارتی جدید می­تواند یک راه­کار بسیار موثر در رفع مشکل باشد. با این حال باید در نظر داشت که اگر کارت معیوب دور انداخته نشود ممکن است مشکل دیگری ایجاد کند. (توجه: تعویض کارت به هنگام کار سیستم می تواند باعث وارد شدن شوک الکتریکی به کاربر شده و به کارت و کنترلر نیز آسیب برساند.)

کنترلرهای کارتی داخلی با نمایشگر لمسی امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار می­ دهند. آنها در گزارش­ دهی دما و به کاربری منابع تغذیه، دقت و ایمنی بالایی دارند. برخی از مشخصه های آنها عبارتند از :

  1.  تست قالب/ عیب­ یابی سیم­ کشی، مسئله­ای است که هر قالب­سازی پیش از ارسال هر قالب باید از آن بهره ­مند شود. این ویژگی، امکان پیش گرمایش سیستم، تست آن و ثبت نتایج در قالب مدرکی از کارکرد مناسب سیستم، قبل از خروج از کارگاه را فراهم می­ کند.
  2.  ذخیره ­سازی کلی(برنامه چیدمان) که نقطه ی تنظیم سیستم راهگاه گرم را در کنترلر راهگاه گرم ذخیره می کند. این نقطه ی تنظیم بعدها به صورت مکرر بازخوانی خواهد شد، بنابراین ذخیره ی آن موجب جلوگیری از اشتباه در تنظیم مجدد سیستم می شود.
  3.  آشکارسازی نشت پلاستیک. این ویژگی با هدف پیش گیری از سر ریز شدن مواد از قالب طراحی شده است. سرریز شدن قالب موجب توقف اجباری و خارج از برنامه دستگاه و آسیب دیدن سیستم می­ شود.
  4.  شناسایی منطقه هدایت کننده/امکان گرمایش یکنواخت. با استفاده از این ویژگی می­توان کندترین منطقه گرمایش را شناسایی کرده و سپس بر اساس آن درصدی از توان که سایر مناطق باید دریافت کنند را مشخص می­ کند. این ویژگی این اطمینان را ایجاد می­ کند که تمام پلیمر داخل سیستم در یک دمای یکنواخت قرار داشته و از گرم شدن بیش از حد و باز شدن رزین پیشگیری می­ کند. مقدار واقعی کندترین منطقه معمولا نقطه تنظیم سایر مناطق خواهد بود.
  5. مناطق فرعی.این امکان را فراهم می­کند که هنگامی که سیم کشی یا ترموکوپل دچار مشکل می­شوند از منطقه دیگری با ویژگی­های مشابه استفاده نماید . از اطلاعات بدست آمده از سیگنال ترموکوپل این منطقه فرعی برای کنترل توان خروجی منطقه­ای که ترموکوپل آن دچار مشکل شده است؛ استفاده می­شود. در صورت نیاز این کار را می­توان برای چندین منطقه انجام داد.
  6. روند پاکسازی. این امکان را فراهم می­ کند که پیش از پاکسازی سیستم مانیفولد، زمان­ها و نقاط تنظیمی که از پیش تعیین شده­اند در یک دمای مشخص به اجرا درآیند. از این فرایند می­توان برای تغییر رنگ یا هنگامی که نیاز به مواد اولیه باشد؛ استفاده نمود .
  7. خطوط ارتباطی ورودی خروجی ماشین. این خطوط امکان برقراری ارتباط بین ماشین قالب گیری، کنترلر و راه­گاه گرم را فراهم می­ کنند. هنگامی که قیدهای از پیش تنظیم شده روی کنترلر راه­گاه گرم (باز و بست کردن شیرهای متوالی و تنظیمات مربوط به آب) زیاد باشند، دستگاه پرس را می­توان از کنترلر راه­گاه گرم متوقف نمود. عکس این کار نیز ممکن است. این عمل از آسیب دیدن قالب­ ها، دستگاه­ ها و تجهیزات جانبی، پیشگیری می­ کند.
  8. نظارت بر جریان آب از طریق محاسبه عدد رینولدز. یک امکان پیشرفته است که آن را می­توان در برخی از کنترلرهای راه­گاه گرم اجرا نمود. این ویژگی این امکان را فراهم می­کند که هرگاه هر یک از پارامترهای تحت کنترل از مقدار پیش تعیین شده­اش خارج شود هنگامی که کنترلر به آن متصل شود، دستگاه پرس را خاموش کند .
  9. کنترل باز و بسته شدن متوالی شیرها (SVG) ، این ویژگی را می­توان به صورت یک کارت داخلی به کنترلر راه­گاه گرم، اضافه نمود. توانمندی­ های SVG را می­توان از صفحه نمایش لمسی نیز استفاده نمود. با ترکیب کردن چنین امکاناتی می­توان فضای اشغال شده صرفه جویی کرده و از یک واسط کاربری برای چندین کار استفاده کرد.
  10.  ایجاد امنیت با استفاده از نام کاربری و گذرواژه. با این قابلیت می­توان سطح دسترسی هر کاربر را تعیین کرده و تغییرات و راه اندازی قلبی را رصد کرد.
  11. قابلیت شبکه شدن. این قابلیت این امکان را فراهم می­کند که از هرجایی خارج از کارخانه نیز به کنترلر دسترسی داشت. با این کار می­توان با تعداد کمتری مهندس فرآیند تعداد بیشتری سیستم یا کارخانه را اداره نمود. انواع ارتباطاتی که می­توان استفاده نمود عبارتند از: شبکه LAN با استفاده از اترنت، ماژول­ها، پرتوکل­های VNC یا SPI، شبکه بی سیم با استفاده از یک دستگاه iPad یا آندروید، یا یک شبکه Wi-Fi که مرکزیت آن روی کامپیوتر سرور در کارخانه است. با این امکان همچنین می­توان سرویس­ها را از راه دور نیز کنترل نمود.
  12. چندین کنترلر که از یک محل به عنوان مثال از یک کامپیوتر شخصی، گوشی هوشمند یا تبلت، کنترل می­ شوند.

فناوری­ های کنترلرهای راه­گاه ­های گرم نیز مشکلات خاص خودشان را دارند. در انواع اتصلات به کار رفته در آنها از کابل استفاده شده است لذا طبیعی است که باید مشکلات اتصال و ناسازگارهای مربوطه دست و پنچه نرم کرد. به عنوان مثال پین اتصال در کناره­ های خود دارای خارهایی که است که وظیفه این خارها نگه داشتن پین داخل پریز است. اما به مرور زمان این خارها ممکن است مسئله ساز شوند. به علاوه بسیاری از گرم کننده ها هنگامی که در مجاورت آنها رطوبت وجود داشته باشد دچار مشکل می­شوند. سیستم softstart که روی برخی از کنترلرها وجود دارد این امکان را فراهم میکند که به شکلی ایمن رطوبت را حذف نمود و با این کار از ایجاد اختلال در گرم کننده جلوگیری نمود .

اغلب سیستم های مانیفولد راه­گاه گرم از گرم کننده­ های تک فاز ۲۳۰ ولت استفاده می­ کنند. اگر منبع تغذیه کارخانه با این مقادیر مطابقت نداشته باشد باید از یک ترانسفورماتور استفاده کنیم. محل و گرم شدن این ترانسفورماتور­ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از ترانسورماتورها می­توان با برخی از کنترلرهای راهگاه گرم ترکیب نمود . ایجاد یک استاندارد برای راه­گاه گرم از طریق یک واسط کاربری متداول، هم در کارخانه سازنده قالب و هم در کارخانه ه­ای که از این قالب­ ها استفاده می­ کند؛ پایداری سیستم را افزایش و اشتباهات کاربران را کاهش می­دهد .

منبع : اینترنت

برگردان : ایران ملد