آیا راهی وجود دارد که بتوان از ارتکاب اشتباه در دنیای ساخت قالب رهایی یافت؟

سه راه ساده وجود دارد که با پیاده ‌سازی آنها در فرآیند ساخت قالب می ‌توانید قدرت ساخت قالب کارخانه و کارگاه خود را افزایش داده و میزان استرس خود را کم کنید.

سه راه ساده برای افزایش قدرت قالب ‌سازی وجود دارد و افرادی که این مراحل را پیاده‌ سازی می‌ کنند مسیر تبدیل به بهترین ابزار ساز در سطح جهان را طی می‌ کنند.

خبر خوب برای شما اینکه کمتر از ۲۲ درصد از قالب ‌سازان این سه مرحله را پیاده ‌سازی می ‌کنند. بنابراین، باقی ۷۸ درصد در حد معمولی باقی ‌مانده اند. کاهش سود، از دست دادن مشتری و خطر حمله قلبی به علت فشار روانی را به جان خریده‌اند. آیا شما عضوی از اقلیت‌ هستید یا اکثریت؟

در قرن ۲۱ شما می‌ بایست نسبت به تکنولوژی ساخت افزایشی، به عبارت دیگر ساخت نمونه اولیه سریع، آگاهی و شناخت داشته باشید. ظهور این تکنولوژی ‌ها به بیشتر از دو دهه پیش باز می‌ گردد و می ‌توان آن را جزئی از فرآیند طراحی برای اکثر مهندسان و طراحان دانست. موضوعی که در اینجا مورد بحث خواهد بود این است که چگونه می‌ توان این تکنولوژی‌ ها را به صورت پیوسته برای فرار از مشکلات قالب ‌سازان مورد استفاده قرار داد؟

مرحله ۱: شروع از صفر

اگر شما با تولید محصول بد شروع کردید،می ‌بایست برنامه را از نقطه منفی،در مقیاس ضوابط قطعات استفاده کنید. می ‌بایست طرح را به نقطه‌ای برسانید که قابل تولید باشد و این موضوع قطعات بد را از بین خواهد برد.

مهندسی، قطعه‌ای را برای شما بفرستد که با استفاده از روش نمونه سازی سریع و با استفاده از SLA (stereolithography)، SLS (selective laser sintering) و یا FDM (fused deposition modeling) ساخته شده است. بنابراین، با توجه به آخرین طراحی وی، می ‌توان از نزدیک ‌ترین ماده موجود به محصول نهایی استفاده کرد. هدف چنین درخواستی عبارت است از :

(۱) مشخص خواهد شد که مهندس نسبت به طراحی خود اطمینان کافی دارد

(۲) با توجه به قطعه تولید شده، می ‌توان در ارتباط با این موضوع بحث کرد که چگونه می‌ توان پیچیدگی طرح را کاهش داد و پروسه ساخت را تسهیل بخشید؟

این مرحله از کار، با آماده سازی گزارشی تحت عنوان DEM (طراحی برای ساخت (Design for manufacturing)) برای هر قطعه، قبل از شروع مرحله ساخت، پاسخ بسیار خوبی در پی خواهد داشت. اگر شما تشخیص دهید که بعضی از بخش ‌های قطعه نیاز به تغییر دارد، به راحتی می‌ توانید با مرجع دهی به اطلاعات CAD و مدل Rapid Prototypes  تغییرات را ایجاد کرده و خواسته‌ های خود را به تیم طراحی اطلاع دهید. اگر مهندسی، طراحی نمونه اولیه را به شما نفرستاده است، یکی برای خود بسازید و به خاطر بسپارید که عدم علاقه وی به نمونه اولیه میزان نقد و بررسی را روی پروژه کاهش می ‌دهد. موضوع تولید قطعه فرآیند، بسیار هزینه بر و گران قیمت می ‌باشد و صرفا صرفه‌ جویی چند دلاری در پروسه‌ های مختلف نمی‌ تواند منطقی باشد.

مرحله ۲: خرید حق بیمه یا امتیاز اطمینان (insurance)

طراحی ابزار، مرحله بعدی است. همانطوری که میدانیم، حتی قطعاتی که به خوبی طراحی شده‌اند نیز می ‌توانند بسیار پیچیده باشند، به نحوی که درک آنها حتی به واسطه نقشه‌های CAD نیز مشکل ‌باشد. این مرحله زمانی است که شما تمام اطلاعات را در ارتباط با قطعات میدانید. این مرحله را به سادگی می ‌توان با فرآیند انجام پروژه هم مسیر کرد.

همزمان با اینکه یک نمونه اولیه از قطعه ساخته می ‌شود، طراحان ابزار می‌ توانند شکل قطعات و خواص و ویژگی‌ های خاص آنها را درک کنند. با در نظر گرفتن توانایی روش‌ های ساخت افزایشی، به دست آوردن یک مدل اولیه برای درک جزئیات قطعات، بسیار ارزان و موثر خواهد بود. همچنین امکان تولید  با هر مقیاس دلخواه، مقطع زنی و تولید هر شکل دلخواه نیز وجود دارد.

پاسخ ‌های اولیه به روش‌ های افزایش تولید، براساس دید کوتاه مدت بود. چرا می ‌بایست هزینه‌ای برای تولید نمونه سازی صرف شود در صورتی که نرم‌افزارهای گران قیمت CAD وجود دارد؟ به دلیل اینکه مدل نمونه سازی اجازه درک  جزئیات قطعات پیچیده را با در دست گرفتن قطعه، ایجاد می ‌کند. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا تمام جزئیات سیستم را درک کرده و اشکالات آن را نیز رفع کنید.

مرحله ۳: حفظ وضوح و شفافیت در طول پروسه

اجرای واقعی و نهایی پروژه با ایجاد برش در فلزات و ساخت ابزارهای واقعی برای تولید قطعات، مرحله بعدی می ‌باشد.این بخش جایی است که شما دچار خطا و سوء تفاهم در ساخت قطعات خواهید شد. یک مدل نمونه سازی واقعی (مدلی که برای ساخت قطعات واقعی بسیار مناسب است) در طول فرآیند انجام پروژه، مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به طراحان قالب این اجازه را می‌ دهد که قطعه مورد انتظار خود را مشاهده کنند و در همان مراحل ابتدایی انجام پروژه بازخوردهای ارزشمندی را از طرح کسب کنند.

خلاصه

به منظور ساخت نمونه اولیه صحیح، انتخاب فرآیند صحیح و انتخاب مواد صحیح به عنوان فاکتورهای کلیدی در طراحی قطعات مطرح می ‌شوند؛ بنابراین به دنبال شرکت‌ هایی باشید که بر انواع تکنولوژی‌ های نمونه سازی سریع تمرکز دارند. و یادتان باشد، زمانی که فرآیند تولید مدل‌های سه بعدی را برآورد هزینه می ‌کنید، آنها را به عنوان بیمه در نظر بگیرید. با سرمایه‌ گذاری اندک، برای ساخت مدل‌های سه بعدی که از طریق پروسه ‌های صحیح ساخته شده اند، شما می ‌توانید سوددهی خود را افزایش داده و میزان رضایت مشتری‌ های خود را بسنجید.

منبع : اینترنت

برگردان : ایران ملد

 

مدیر عامل
نوع فعالیت
تلفن
دورنگار
آدرس
وب سایت
ایمیل