نکاتی درباره پلاستیک و مواد تشکیل دهنده آن – بخش دوم

نکاتی درباره پلاستیک و مواد تشکیل دهنده آن – بخش دوم

۱-۳-۱ ترموپلاستیک ­های آمورف

آرایش پیوند مولکلولی به چندین فاکتور بستگی دارد. ساختار شیمیایی مولکول زنجیره (یا ساختار درشت مولکول) به صورت ویژه مهم می­­ باشد. یک ساختار فضایی منظم با زنجیره­ های جانبی طویل و سنگین جلوگیری می­ شود. به دلیل اینکه پیوند مولکولی در میان مقداری تا نامنظمی کامل وجود دارد، ساختار مانند ساختار یک لوله­ ی پنبه­ای می­ شود. بهترین نمونه­ ی این گروه عبارتند از:

-پلی­ استرین (PS)

-پلی­ کربنات (PC)

-پلی­ متیل متاکریلات (PMMA->plexiglas)

-پلی­ وینیل کلرید (PVC)

در حالت بدون رنگ، ترموپلاستیک­ های آمورف به شفافی شیشه می­ باشند.

۱-۳-۲ ترموپلاستیک ­های شبه کریستالی

ترموپلاستیک­­ های شبه کریستالی نواحی یکنواخت شیمیایی و ساختار هندسی را توسعه می­ دهند (شکل ۱-۲)، که به این معناست که در آن نواحی وجود دارد که کریستال­ ها شکل می­ گیرند. کریستال­ ها به عنوان گروه­ های موازی بخش­ های مولکولی یا چین­ هایی در زنجیره­ های مولکولی شناخته می­ شوند. درنتیجه، برخی مولکول­ های زنجیری تا حدودی از نواحی کریستالی و آمورف عبور می ­کنند یا حتی می­­­ توانند به صورت همزمان به چند کریستالیت تعلق داشته باشند. ترموپلاستیک­ های شبه کریستالی به رنگ سفید می­ باشند. به دلیل آرایش متراکم مولکول­ها در در پیوندهای کریستالی، کریستالیت­ ها نور را منعکس می­ کنند.

شکل 2-1

شکل ۲-۱

درجه­ ی کریستالی شدن، خواص و شفافیت پلاستیک را در حالت بدون رنگ خود به شدت تحت تاثیر قرار می­ دهد. استفاده از یک نرخ خنک ­­سازی شتاب یافته تمایل کریستالی شدن ماده را به صورت چشمگیری تحت تاثیر قرار می­دهد. مهمترین انواع ترموپلاستیک­ های شبه کریستالی عبارتند از :

-پلی­ اتیلن (PE)

-پلی­ پروپیلن (PP)

-پلی­ اکسی­ متیلن (POM)

۱-۴ مشخصات ترموپلاستیک ­های آمورف و شبه کریستالی

مقایسه­ ی ترمپلاستیک­ های آمورف با شبه کریستالی چندین خاصیت متمایز را آشکار می­ سازد. مهمترین تمایزهای کیفی در زیر مقایسه شده اند.

برخلاف ترموپلاستیک ­های شبه کریستالی، ترموپلاستیک­ های آمورف:

-استحکام بیشتر

-صلبیت بیشتر

-سختی سطح بیشتر

-کیفیت سطح بهتر

-انبساط حرارتی کمتر

اعوجاج کمتر

از خود نشان می­دهند.

1-3

شکل ۳-۱

 

شکل ۱-۳ طرح اصلی تاسیسات اکستروژن لوله

برخلاف ترمپلاستیک­ های آمورف، ترموپلاستیک­ه ای شبه کریستالی:

-قابلیت ارتجاع بیشتر

-حساسیت به ضربه­ ی کمتر

-انعطاف­ پذیری و الاستیسیته­ ی بیشتر

از خود نشان می­دهند.

۱-۵ ماشین­ های فرآوری پلاستیک

ماشین­ های فرآوری پلاستیک برای تبدیل پلاستیک خام (عمدتاً به صورت دانه­ای) به محصولات نیمه­ کاره استفاده می­ شوند. بخش زیر به طور خلاصه مهمترین ماشین­ های فرآوری پلاستیک را ترسیم کرده و توابع و کاربرد­های آن­ها را به صورت عبارات ساده تشریح می­ کند. ماشین­ هایی که برای تولید لوله­ ها و اتصالات پلاستیکی مهم می­ باشند تاکید خواهند شد.

۱-۵-۱ اکسترودر

اکسترودرها برای تولید لوله­ ها در کنار سنبه­ ها، واحدهای خنک­ سازی، واحدهای استخراج کننده و برش دهنده ­ها مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل افزایش استانداردهای کیفیت، اکنون یک تاسیسات اکستروژن مدرن شامل سیستم­ های اندازه­ گیری درون خطی می­ شود (به عنوان مثال سنجش گر ضخامت دیواره) که امکان پاسخ­ های فوری به بی قاعدگی­ ها را در حین فرایند تولید فراهم می­­ کند. اصول کاربردی اکسترودر شامل ذوب ­(یعنی نرم کردن) ماده­ ی خام (یعنی دانه­ ها) و شکل دادن آن­ها به یک فرم جدید از طریق فشردن یک سنبه متصل به واحد خنک­ سازی می­شود.

یک اکسترودر (شکل ۱-۴) می­تواند به یک، دو یا چندین ماردون (معروف به شفت ­های حلزونی) مجهز شود. بسته به موادی که فرآوری می ­شوند و محصول نیمه تمام تولیدی، برای تامین نیازهای فرایند تولید باید اکسترودرهای ویژه ساخته­ شوند. به خصوص برای فرآیندهای پلاستیکی کردن واقعی (یعنی ذوب کردن ماده ­ی خام فراهم شده)، ماردون­ ها، هندسه ­ی ماردون و دمای سلیندرهای گرما داده شده حائز اهمیت می­ باشند. به دلیل نیروی برشی در ماده، ماده در دما و فشار افزایشی مربوطه ­ی سیلندر توسط هندسه­ ی ماردون اکسترودر و سنبه نرم شده (پلاستیکی­ شده) و سپس در امتداد کانال­ های ماردون منتقل می­ شود. ماده ه­ای که باید نرم شود (ذوب شود) به داخل اکسترودر خورانده می­ شود، معمولاً به شکل دان ه­ای. اغلب ماردون­­­ های سه بخشی در اکسترودرهای استاندارد شده­ ی تک ماردون در کنار جداسازهای ماردون مورد استفاده قرار می­ گیرد. ماده پلاستیکی شده از طریق سنبه فشرده شده و در یک بخش اندازه­ دهی و خنک­سازی، سرد می­ شود. اتصالات (به عنوان مثال لوله، پروفیل، میله­ ی صلب) در واحد اندازه­ دهی ثابت می­ شوند. در نتیجه­ ی این فرایند، پلاستیک به خصوص زنجیره­ های درشت مولکلول به یک چیدمان و توازن در می­ آیند. این امر در عبارات تکنیکی، “جهت­ گیری” نامیده می­ شود. اکستروژن شامل فرایندی متوالی می ­شود (یعنی فرایند بدون تداخل بوده مگر اینکه ماشین خاموش شود یا برای آن ماده فراهم نشود).

1-4

شکل ۴-۱

شکل ۱-۴ طرح یک اکسترودر

منبع : اینترنت
برگردان : ایران ملد